Terapia pedagogiczna

W naszym Ośrodku ze względu na specyfikę uczniów duży nacisk kładziemy na zajęcia terapii pedagogicznej. Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub małych dwu-trzyosobowych grupach. Celem tych zajęć jest stymulowanie rozwoju poszczególnych funkcji percepcyjno- motorycznych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Na podstawie analizy uzyskanych podczas diagnozy wyników tworzymy indywidualne plany oddziaływać terapeutyczno-edukacyjnych dla poszczególnych uczniów.

W przypadku dzieci młodszych szczególną uwagę kierujemy na stymulowanie takich funkcji i umiejętności które są niezbędne do nauki szkolnej. Są to:

  • Motoryka duża
  • Motoryka mała
  • Rozwój analizatora wzrokowego
  • Rozwój analizatora słuchowego
  • Stymulowanie rozwoju mowy i języka
  • Rozwój operacji myślowych i pamięci

W ramach terapii pedagogicznej oferujemy również zajęcia w grupach:

  • Wspieranie Rozwoju Metodą Weroniki Sherborne
  • Kształtowanie Wśród Uczniów Umiejętności Społecznych

(informacja  w zakładce zajęcia)

Trafiający do nas uczniowie z autyzmem i Zespołem Aspergera diagnozowani są za pomocą specjalistycznego narzędzia - Testu PEP-R (informacja w zakładce autyzm). Analiza uzyskanych wyników, orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, opinie rodziców oraz specjalistów pracujących z dzieckiem są podstawą do opracowania indywidualnych planów pracy edukacyjno-terapeutyczno-wychowawczej.

Zakres oddziaływań terapeutycznych poszerzamy o wykorzystanie profesjonalnych metod przeznaczonych do terapii ucznia z autyzmem i Zespołem Aspergera. Są to:

  • Techniki behawioralne
  • HANDLE
  • Ruch Rozwijający
  • Integracja Sensoryczna
  • Terapia Taktylna

Celem terapii jest rozwijanie obszarów, które u dzieci z autyzmem są najbardziej zaburzone. Rozwijamy sferę naśladownictwa, komunikację, umiejętność zabawy i współpracy. Niwelujemy zachowania trudne. Podejmowane oddziaływania oparte są na krótkoterminowych planach pracy, które tworzy zespół terapeutyczny.

W przypadku uczniów starszych skupiamy się na doskonaleniu podstawowych technik szkolnych:

  • ćwiczenia kształtujące umiejętność planowania
  • ćwiczenia koncentracji uwagi
  • ćwiczenia usprawniające umiejętności rachunkowe w zadaniach praktycznych z życia codziennego
  • ćwiczenia doskonalące zdolności wnioskowania i różnicowania arytmetycznego
  • ćwiczenia pamięci mechanicznej kształtujące umiejętność i sprawność samodzielnego wykonywania operacji rachunkowych
  • ćwiczenia rozwijające procesy myślenia
  • ćwiczenia umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej w konkretnych sytuacjach życiowych – posługiwanie się pieniędzmi, kalendarzem, zegarem, jednostkami miar, itp.
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem, interpretowanie tekstu
  • analizowanie i syntezowanie faktów- praca z tekstem
  • wzmacnianie pamięci
  • rozbudowywanie zdań
  • układanie opowiadań z podanymi wyrazami
  • kształtowanie adekwatnej samooceny
  • ćwiczenia zmierzające do nabywania umiejętności społecznych
  • stwarzanie sytuacji sprzyjających odreagowaniu napięć emocjonalnych oraz bezpiecznego uzewnętrzniania własnych emocji
  • kształtowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie
  • motywowanie do systematycznego udziału w zajęciach